Reklama
  • Piątek, 21 sierpnia 2015 (13:06)

    Najważniejsze zasady zdrowego grillowania

Gdy pogoda dopisuje, tradycyjny obiad chętnie zastępujemy smakowitymi daniami z rusztu... Sprawdźmy, jak je właściwie przyrządzać, by nam nie zaszkodziły.

Ważna zasada, która zawsze obowiązuje, czy to przy grillu, ognisku, czy w kuchni: przed przygotowaniem posiłku dokładnie umyj ręce. Nigdy nie dotykaj brudnymi do potraw, by nie przenosić na jedzenie chorobotwórczych zarazków.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Reklama

Produkty przeznaczone do grillowania, takie jak mięso, drób i ryby, trzymaj w niskiej temperaturze. Gdy jesteś poza domem, możesz używać np. termotorby lub przenośnej lodówki. Staraj się, by czas, w którym znajdują się one poza chłodem, był jak najkrótszy.

Surowe mięso, drób i ryby nie powinny stykać się z już upieczonymi. Również np. z warzywami, serami, pieczywem, owocami. Nie trzymaj ich np. na tym samym naczyniu. Także do ich przyrządzania używaj osobnych przyborów kuchennych (np. noża, deski do krojenia, łopatki do przewracania). Jeśli musisz np. tym samym nożem pokroić mięso a potem warzywa, dokładnie umyj go po pierwszym użyciu.

Do grillowania wybieraj chude mięso, najlepiej drób i ryby. Nie dodawaj do nich tłuszczu przed i w trakcie pieczenia.

Spróbuj rozpalić grill bez użycia tzw. podpałki (produktu naftowego, którego spalanie powoduje powstawanie dużej ilości sadzy i szkodliwych substancji). A jeśli już koniecznie musisz się nią posłużyć, to potem odczekaj dłuższą chwilę przed umieszczeniem żywności nad paleniskiem. W żadnym wypadku nie dolewaj podpałki podczas grillowania potraw.

Do grillowania używaj węgla drzewnego, nie – drewna, gałęzi, szyszek. Nie poprawiają smaku, a są źródłem dymu zawierającego toksyczne substancje. Nigdy nie pal papieru!

Grilluj nad żarzącymi się węglami, nie płomieniami. Nie dopuszczaj do kontaktu żywności bezpośrednio z płomieniem.

Zadbaj o równomierne (w całej masie) ogrzewanie produktu. Niech będzie dobrze upieczony, a nie tylko spieczony z wierzchu. Po naciśnięciu np. mięsa wyciekający sok powinien być białawy lub przezroczysty, a nie czerwony. Unikaj nadmiernego spiekania powierzchni potraw, gdyż te zwęglone fragmenty nie są ani smaczne, ani zdrowe.

Pilnuj, by tłuszcz z grillowanych potraw nie ściekał do paleniska. Ulega on bowiem rozkładowi termicznemu, dając sporo szkodliwych substancji, które wraz z dymem „wracają” do żywności. Do pieczenia warto wykorzystać specjalne aluminiowe tacki.

Staraj się nie jadać dań z grilla zbyt często, co najwyżej 1–2 razy w tygodniu. Nie należą do lekkostrawnych i mogą sprzyjać problemom trawiennym.

Spec. medycyny rodzinnej Hanna Dolińska Centrum Medyczne Medicover w Warszawie

Zdjęcie

/Arch/123RF Picsel
/Arch/123RF Picsel

Zdjęcie

/Arch/123RF Picsel
/Arch/123RF Picsel

Ułatwiający trawienie duet: zioła + warzywa

Nie zapominaj o nich, planując ucztę przy grillu. Wzbogacą smak mięsa i ułatwią jego trawienie, a do tego dostarczą składników usprawniających pracę przewodu pokarmowego (np. błonnika).

Najbardziej polecane jako składnik mięsnej marynaty są: rozmaryn (do kurczaka), tymianek (do karkówki), koper i kolendra (do ryb).

Jako składniki sałatki idealnie sprawdzą się: sałata, pomidor, papryka, ogórek, cukinia. Staraj się jeść tyle samo warzyw, co mięsa (a najlepiej więcej)!

Tekst pochodzi z magazynu

Tina
Więcej na temat:Nie | centrum medyczne | zasady | O | O | produkty | spec | Hanna | centrum | zadbaj | Li

Zobacz również

  • Nie musimy wydawać pieniędzy, aby się szkolić. Istnieją sposoby, dzięki którym zaoszczędzimy nawet 3000 zł rocznie. więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.