Reklama
  • Poniedziałek, 6 marca (10:05)

    Sezon na brukselkę. Samo zdrowie!

Kto może jeść brukselkę

Reklama

Za sprawą niewielkiej zawartości kalorii mogą ją jeść osoby dbające o linię i chcące zgubić zbędne kilogramy. Brukselka może też być spożywana przez diabetyków – jej indeks glikemiczny wynosi 20. Należy jednak pamiętać, że jak każde warzywo kapustne brukselka ma właś ciwości rozdymające.

Nie powinny jej natomiast jeść osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy (podobnie jak innych warzyw krzyżowych, m.in. kalafiorów, brokułów ani kapusty), ponieważ zawarte w niej składniki utrudniają przyswajanie jodu.

Smakowita zapiekanka

Składniki:

● 500 g brukselki ● 200 g sera typu rokpol ● 150 ml śmietany 30% ● łyżeczka cukru ● olej ● sól ● pieprz

1. Brukselkę obierz z wierzchnich liści, odkrój dolną część łodygi i pokrój w ćwiartki.

2. Podsmażaj przez kilka minut na oleju z dodatkiem odrobiny cukru i soli.

3. W rondelku zagotuj śmietanę wraz z serem rokpol, gotuj aż do rozpuszczenia sera i zgęstnienia sosu. Dopraw solą i pieprzem.

4. Przełóż brukselkę do żaroodpornego naczynia i zalej sosem serowo-śmietanowym. Zapiekaj w 180˚C 20-30 min.

Kapusta brukselska, powstała poprzez skrzyżowanie jarmużu z tradycyjną kapustą, to warzywo, które się kocha albo się go nie tyka i trudno ten opór w sobie przełamać. Jednak, zważywszy na cenne właściwości brukselki, warto choć od czasu do czasu ją spożywać.

Jest niskokaloryczna, bogata w błonnik i białko, witaminy A, C oraz K i kwas foliowy. Aby się cieszyć jej najlepszym smakiem, należy kupować brukselkę o małych, zwartych, twardawych główkach w kolorze jasnozielonym, ze ściśle przylegającymi liśćmi pozbawionymi żółtawych plam. To gwarancja jej świeżości.

Dlaczego jest cenna?

Zawiera przeciwutleniacze, m.in. sulforafan, które mają właściwości antybakteryjne i łagodzące stany zapalne. Chronią one także przed bakterią – Helicobacter pylori – wywołującą raka żołądka oraz przed innymi nowotworami: m.in.: piersi, płuc, jelita grubego i prostaty. Warto ją jeść także po przebytej chorobie nowotworowej, bo doskonale wzmacnia odporność.

Jest bogata w kwas foliowy, który jest sprzymierzeńcem płodności i chroni płód przed wystąpieniem wad wrodzonych. Powinny go zatem spożywać kobiety w ciąży i planujące potomstwo. n Wspomaga pracę serca i reguluje ciśnienie. Dzięki dużej zawartości potasu, magnezu, wapnia i sodu korzystnie wpływa na układ krążenia.

Zapobiega osteoporozie i zakrzepom dzięki zawartości witaminy K, która jest budulcem kości, a także reguluje krzepnięcie krwi.

Aby się pozbyć goryczki, należy brukselkę wrzucić do wrzącej wody i gotować przez chwilę bez przykrywki. Do wody warto dodać trochę mleka, cukru, cynamonu lub skórkę chleba.

Jeśli brukselka ma zachować zdrowotne właściwości, należy ją gotować nie dłużej niż 3-4 minuty, najlepiej na parze. Wyższa temperatura i woda zniszczą bowiem bezcenne antyoksydanty.

Równie dobrze smakuje brukselka surowa, podawana np. w sałatkach, jak i gotowana – z bułeczką, w zupie jarzynowej, zupie kremie, pieczona lub zmiksowana z ziemniakami na purée.

Rada

Brukselka traci goryczkę po przemrożeniu, dlatego przed gotowaniem można ją włożyć na trochę do zamrażalnika

Takie jest życie

Zobacz również

  • 1950. Cena pary pończoch ze sztucznego jedwabiu wynosiła po wojnie około 400 złotych, a pensja nauczycielki tylko 1200 zł. Były więc na wagę złota. Choć elegancka kobieta mogła już pojawić się na... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.