Reklama
  • Środa, 9 marca (14:00)

    Telewizja jak z menu. Kupujesz te kanały, które chcesz

Polacy chętnie kupowaliby tylko te kanały TV, które oglądają. Ale czy taki sposób sprzedaży dostępu do telewizji jest możliwy?

Zakup pojedynczych kanałów TV zamiast pakietów zawierających kilkadziesiąt stacji lub więcej, z których większości nie oglądamy, nazywa się telewizją à la carte.

Oferta taka przypomina menu z potrawami do wyboru, co właśnie oznacza zwrot „à la carte”. Rozwiązanie takie wydaje się idealne, niestety – stosowane jest niechętnie.

Kupilibyśmy pojedynczo

Reklama

Z 250 kanałów dostępnych w pakietach TV oglądamy około 30. Nic dziwnego, że – jak pokazuje najnowsze badanie firmy MEC – pojedyncze kanały zamiast pakietu TV kupiłaby chętnie prawie połowa telewidzów.

Gdyby tylko można było skomponować sobie w taki sposób własny pakiet TV, zrobiłoby to 60% klientów nc+, ponad 50% abonentów UPC, blisko połowa odbiorców Cyfrowego Polsatu i Multimedia Polska oraz 45% użytkowników Vectry.

Najchętniej kupiliby pojedynczo HBO, Discovery Channel, Canal+ i National Geographic Ch. Wśród najbardziej pożądanych stacji à la carte są kanały dla kibiców: Polsat Sport, Canal+ Sport i Eurosport, a także TVN 24, AXN i Kino Polska.

Obecnie wszystkie, oprócz HBO i Canal+, znajdziemy w pakietach podstawowych, niektóre w tych najtańszych, np. Kino Polska i Polsat Sport w Rodzinnym HD za 19,99 zł w Cyfrowym Polsacie, a Kino Polska i TVN 24 w Start+ za 19,90 zł w nc+.

Aby mieć pozostałe, trzeba wydać minimum 40 zł. HBO i Canal+ kupimy w pakietach dodatkowych, pierwszy w cenie 20-30 zł, drugi od 40 zł.

À la carte po polsku

Pewną wolność w tworzeniu pakietu TV dają pakiety premium, takie jak HBO, Canal+, Filmbox, Cinemax i dla dorosłych, oraz pakiety tematyczne układane według pomysłu operatora. Niestety, oferowane są tylko jako dodatek do pakietów podstawowych, ale często – tych droższych, np. w UPC i Vectrze w cenie od 50 zł.

Czasem w modelu à la carte dokupimy pojedyncze stacje. Bogatą ofertę ma nc+: History HD, H2 HD i Adventure HD po 1,99 zł/mies., Sundance HD za 2,99 zł, muzyczny mezzo za 5 zł i erotyczne Hustler HD za 4,99 zł, a Redlight HD za 15 zł.

Najciekawiej wygląda Telewizja Osobista Netii. Operator pogrupował kanały w 17 „paczek” w cenie od 5 zł. Klient tworzy z nich swój pakiet TV, tak by kosztował minimum 35 zł i zawierał zestaw „Na start” (29 kanałów) za 15 zł.

Jak to się robi w Kanadzie

Model Netii przypomina trochę to, do czego zostali zobowiązani dostawcy TV w Kanadzie – do marca br. muszą zaoferować podstawowy pakiet w cenie do 25 dol., do którego można dokupić pojedyncze stacje.

Operatorzy i nadawcy twierdzą, że niektórym klientom pozwoli to obniżyć koszt dostępu do telewizji, ale nie kibicom – kanały sportowe są bowiem najdroższymi w utrzymaniu i ich ceny będą wysokie. Przekonamy się wkrótce.

Sprzedaż kanałów pojedynczo obowiązuje też od lat w Indiach. W Stanach zaś, choć mówiło się o tym, regulator zrezygnował z wprowadzenia nakazu, przyjmując racje dostawców TV.

Argumenty przeciw

Operatorzy i nadawcy TV twierdzą, że łączna opłata za pojedyncze kanały będzie wyższa niż za pakiet. Bo zwykle nadawca ma kilka kanałów w ofercie i może pokazywać w nich te same treści, jeszcze przy tym zarabiając na reklamach, co obniża koszt przygotowania tych treści.

Sytuacja się zmieni, gdy kanały będą oferowane pojedynczo – przetrwają jedynie te wybierane masowo, zmaleje pula stacji jednego nadawcy. Może to też „zabić” stacje dla wąskiego grona odbiorców, i nie pomoże, że nadają wartościowe programy.

To i Owo
Więcej na temat:tv | kanały | Te | HD | History HD | National Geographic | sport | z | menu | Canal+ | kino | operatorzy | TVN SA

Zobacz również

  • Znajdziemy go we wszystkich napojach gazowanych, piwie, winie musującym. dwutlenek węgla e 290 CO2 jest gazem, który naturalnie występuje w przyrodzie. więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.