Reklama
  • Poniedziałek, 6 marca (13:00)

    Zupy odchudzają i leczą

Czy Ty też za swój główny cel w nowym roku postawiłaś sobie zrzu cenie paru kilogramów? A może postanowiłaś zdrowo się odżywiać i wprowadzić na stałe do swojej diety zupy? I bardzo dobrze. To ma sens.

Reklama

Są pożywne, sycące i na dodatek rozgrzewają. Odpowiednio przygotowane nie przysporzą Ci dodatkowych kilogramów, tylko dostarczą niezbędnej energii na cały dzień. Według chińskiej medycyny, która zaleca „trzymanie ciepłego żołądka”, spożywanie zup jest gwarantem lepszego trawienia i ogólnego dobrego samopoczucia. A w chłodne dni jest to wręcz wskazane, bo zim no osłabia układ odpornościowy. Dlatego osoby, które przez cały dzień nie jedzą nic ciepłego, łatwiej łapią infekcje.

Rozgrzewają i dostarczają wielu cennych składników

Zupy zawierają wszystko to, czego nasz organizm potrzebuje najbardziej, czyli gotowane warzywa, mięsa, makarony, ryby w postaci półpłynnego posiłku. Jest to optymalna i najbardziej lekkostrawna forma pożywienia, która nie obciąża żołądka, a jednocześnie syci i dostarcza organizmowi wszystkich wartości odżywczych. Należy pamiętać, że podane w ten sposób warzywa są najlepszym i najłatwiej przyswajalnym dla organizmu źródłem naturalnego błonnika pokarmowego. Bazą zupy może być sam wywar warzywny, drób lub wołowina. Ta ostatnia, głównie dzięki zawartości kwasów CLA, L-karnityny i tauryny, sprzyja odchudzaniu.

Gdy czujemy się przeziębieni, zwykle stawiamy na rozgrzewający rosół. Nasza ulubiona zupa pomaga pozbyć się zalegającej wydzieliny z oskrzeli i płuc, a parujący bulion to równie skuteczny sposób inhalacji. Ale nie tylko rosół podnosi naszą odporność. Jeśli dodasz do wywaru dużo cebuli albo czosnku, dodatkowo zmobilizujesz układ odpornościowy do walki z wirusami i bakteriami. Zupa cebulowa to obok rosołu klasyka na przeziębienie. Kombinacja selera, marchewki oraz imbiru również doskonale wpływa na obniżenie gorączki. Ale nie tylko rozgrzewające właściwości zupy przemawiają na jej korzyść.

Taka forma dania to idealne rozwiązanie dla tych, którzy nie przepadają za warzywami. Aby dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości składników mineralnych i wita- min, należy zjadać dziennie 1/2 kg warzyw. Dla niektórych norma, dla innych rzecz nie do przeskoczenia. Ale okazuje się, że jest wyjście – łatwe w przygotowaniu zupy warzywne. Trzeba je tylko krótko, bo zaledwie ok. 15 minut – gotować.

Nie tuczą, a nawet odchudzają

Są tacy, którzy o tym przekonali się na włas nej skórze. Monika Honory, holistyczny specjalista ds. żywienia oraz autorka Programu Przemian, stworzyła autorską dietę bazującą na tradycyjnych polskich zupach. Według niej można jeść wszystkie ulubione produkty, przestrzegając zasady, że powinny być ugotowane i podane w formie sycącego naparu. Autorka przygotowuje zupy z niedrogich i łatwo dostępnych składników, takich jak warzywa, podroby, ryby czy nasiona strączkowe.

Jednak, jak wyjaśnia – przy tworzeniu dziennego jadłospisu składającego się z zup, należy kierować się kilkoma zasadami. Po pierwsze, zupy nie mogą zawierać niczego smażonego ani wędzonego, a po drugie: nie powinny być w formie kremów. Należy także unikać kostek rosołowych oraz innych sztucznych dodatków, a w zamian wybierać świeże zioła, sól i pieprz. Takie zupy zapewniają oczyszczenie jelit z zalegających złogów oraz wyrównują poziom kwasowo-zasadowy organizmu.

Zupa ogórkowa z kaszą jaglaną według Moniki Honory

Składniki: 1 l wody • 1 pietruszka • 2 marchewki • pół selera • koperek • biała część pora • 4 ogórki kiszone i 200 ml soku • 1 ząbek czosnku • 2 łyżeczki kaszy jaglanej • 1 łyżka masła • śmietana 12 proc. • 2 liście laurowe • 2 ziarna ziela angielskiego • mieszanka suszonych warzyw z przyprawami • sól, pieprz

Cayenne. Przygotowanie: warzywa (oprócz ogórków) obrać i pokroić w paski. Wrzucić do garnka z wodą i dodać liść laurowy, ziele angielskie, mieszankę suszonych ziół z przyprawami oraz łyżkę masła i gotować przez 1/2 godz. Następnie dodać pokrojone w kostkę ogórki i wlać do zupy sok z tych ogórków. Ugotowaną kaszę jaglaną zalać wrzątkiem i dodać do zupy wraz z przeciśniętym przez prasę czosnkiem, solą i pieprzem. Dodać śmietanę i koperek.

Tele Tydzień

Zobacz również

  • Przed przyrządzeniem sałatek większość warzyw należy umyć gorącą wodą, a najlepiej sparzyć wrzątkiem. Wyjątkiem są wszelkie odmiany sałaty. Jej liście płucz zimną wodą. Nie rób tego zbyt... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.